Στωικισμός και Πλάτων

Η Ποικίλη Στοά βρίσκεται στη βόρεια πλευρά της Αγοράς της Αθήνας. Κατασκευάστηκε περίπου στο δεύτερο τέταρτο του 5ου αιώνα π.Χ., μεταξύ του 475 και του 450 π.Χ. Το πλάτος του κτιρίου φτάνει τα 12,5 μ. και το μήκος γύρω στα 36 μ.
Ποικίλη Στοά; Γιατί άραγε ονομάστηκε έτσι;
Ποικίλη σημαίνει πολύχρωμη. Τους τοίχους της διακοσμούσαν έργα φημισμένων ζωγράφων της εποχής, όπως ο Πολύγνωτος, ο Μίκων και ο Παναίνος.
Σώθηκε άραγε κάποιο έργο;
Δυστυχώς όχι. Από τις αρχαίες όμως πηγές μαθαίνουμε πως οι πίνακες απέδιδαν μυθικά και ιστορικά πολεμικά κατορθώματα των Αθηναίων, όπως η άλωση της Τροίας και η Μάχη του Μαραθώνα.
Τι συνέβαινε στην Ποικίλη Στοά;
Το κτίριο είχε πολλές χρήσεις. Σύχναζε κόσμος πολύς, όπως ταχυδακτυλουργοί, ψαράδες ή ζητιάνοι. Πραγματοποιούνταν όμως και επίσημες εκδηλώσεις, όπως συνεδριάσεις δικαστηρίων. Μην ξεχνάμε φυσικά πως συχνοί επισκέπτες της στοάς ήταν και οι φιλόσοφοι…
Σιγά μην έχαναν την ευκαιρία να βρεθούν με τόσο κόσμο και να συζητήσουν τις ιδέες τους.
Ακριβώς.

«Βάλε χρώμα…»

Τα πολύχρωμα έργα της Ποικίλης Στοάς δεν σώθηκαν. Εδώ βλέπουμε μια προσπάθεια αναπαράστασης της τοιχογραφίας του ζωγράφου Πολύγνωτου, η οποία δείχνει τη Μάχη του Μαραθώνα. Μπορείς να την εκτυπώσεις και να τη ζωγραφίσεις…

Ποικίλη Στοά

Ο Παυσανίας, περιηγητής και γεωγράφος του 2ου αιώνα μ.Χ., τα είδε στη θέση τους μετά από 600 χρόνια και τα περιγράφει με αρκετές λεπτομέρειες: «Οι ζωγραφιές τελειώνουν με παράσταση εκείνων που πολέμησαν στον Μαραθώνα. Οι Πλαταιείς από τους Βοιωτούς και όσοι στρατιώτες προέρχονταν από την Αττική συγκρούονται με τους βαρβάρους. Στο σημείο αυτό τα δύο μέρη είναι ισόπαλα στη μάχη. Στο κέντρο της μάχης παριστάνονται οι βάρβαροι να φεύγουν σπρώχνοντας ο ένας τον άλλο προς το έλος και στην άκρη της ζωγραφιάς εικονίζονται τα φοινικικά πλοία και οι Έλληνες που σκοτώνουν όσους από τους βαρβάρους σπεύδουν να μπουν σε αυτά. Εδώ απεικονίζεται ο ήρωας Μαραθών, από τον οποίο πήρε το όνομά της η πεδιάδα, και ο Θησεύς που παριστάνεται να βγαίνει από τη γη. Επίσης απεικονίζονται η Αθηνά και ο Ηρακλής. Σύμφωνα με τα λεγόμενα των Μαραθωνίων, αυτοί πρώτοι τίμησαν τον Ηρακλή ως θεό. Ανάμεσα σε εκείνους που μάχονται, διακρίνονται καλύτερα στη ζωγραφιά ο Καλλίμαχος, που είχε εκλεγεί πολέμαρχος από τους Αθηναίους, και από τους στρατηγούς, ο Μιλτιάδης.» (1.15.1-4)




Αριστοτελισμός και Πλατωνισμός στο ύστερο Βυζάντιο

Αριστοτελισμός και Πλατωνισμός στο ύστερο Βυζάντιο

Οι Βυζαντινοί φιλόσοφοι και σχολιαστές αντιγράφουν,...

 Τριάκοντα τύραννοι

Τριάκοντα τύραννοι

Ο Πελοποννησιακός πόλεμος τελειώνει τον Απρίλιο του 404...

Ουμανισμός και ερμηνείες του Πλάτωνα

Ουμανισμός και ερμηνείες του Πλάτωνα

Homo στα λατινικά σημαίνει άνθρωπος. Κατά τη διάρκεια της...

Προσωκρατικοί

Προσωκρατικοί

Ο Σωκράτης καθόρισε την εποχή του. Καθόρισε επιπλέον τη...