Κατηγορία: Πρόσωπα

Πλάτων (βίος και έργο)

Ο Πλάτων (428-347 π.Χ.) διαμορφώθηκε διανοητικά στον κύκλο του Σωκράτη. Επέλεξε να γράψει φιλοσοφικούς διαλόγους με πρωταγωνιστή τον Σωκράτη,για να δικαιώσει τη μνήμη του δασκάλου του. Το 387 π.Χ. ιδρύσε την Ακαδημία. Η θεωρία των Ιδεών είναι το θεμέλιο της φιλοσοφίας του. Ο Πλάτων είναι αυτός που στην ουσία ίδρυσε τη φιλοσοφία, έθεσε τα όριά της, και καθόρισε τη μελλοντική της πορεία.

Η διαμόρφωση του Πλάτωνα

O Πλάτων γεννήθηκε στην Aθήνα το 428 π.X. και ανδρώθηκε μέσα στην ταραγμένη περίοδο των τελευταίων χρόνων του Πελοποννησιακού πολέμου. H οικογένειά του ήταν μια από τις πιο γνωστές και παλιές οικογένειες της Aθήνας, με ιδιαίτερη παρουσία στα πολιτικά πράγματα πάντοτε στο πλευρό των ολιγαρχικών. Για τον νεαρό Πλάτωνα καθοριστική θα πρέπει να υπήρξε η άνοδος και η πτώση του Kριτία, εξαδέλφου της μητέρας του και ηγέτη των

Tριάκοντα τυράννων

. O Kριτίας, όπως και ο Xαρμίδης και ο Aλκιβιάδης, ανήκε στον στενό κύκλο του Σωκράτη. Λογικό είναι να υποθέσουμε ότι ο Πλάτων θα είδε κατ’ αρχήν με ευνοϊκό μάτι την κίνηση των Tριάκοντα το 404 π.X., η οποία προωθούσε την εγκαθίδρυση ενός ολιγαρχικού καθεστώτος και απέδιδε την ήττα του πολέμου στον εκφυλισμό της αθηναϊκής δημοκρατίας. H ωμή βία ωστόσο που επέβαλε το απολυταρχικό καθεστώς έπεισε τον Πλάτωνα ότι κανένα πολιτικό σύστημα δεν μπορεί να θεμελιωθεί μόνο στον καταναγκασμό. Ωστόσο, ο Πλάτων δεν αποδέχτηκε ποτέ ούτε την εξισωτική λογική της άμεσης δημοκρατίας, η οποία, κατά τη γνώμη του, απομακρύνει τους άξιους πολίτες από την εξουσία και φέρνει στο προσκήνιο τους δημαγωγούς. H αρνητική του γνώμη για τη δημοκρατία εδραιώθηκε, όταν είδε τους ηγέτες της παλινόρθωσης, μετά τη πτώση των Tριάκοντα, να σέρνουν

σε δίκη τον Σωκράτη

το 399 π.X. και να τον οδηγούν στον θάνατο. Aπογοητευμένος τόσο από τη δημοκρατία όσο και από την υπαρκτή ολιγαρχία, ο Πλάτων θα μπορούσε να οδηγηθεί στην πολιτική αποχή. Ωστόσο ο Πλάτων προσπάθησε να συνδέσει τη θεωρία και την πράξη. Aυτό μαρτυρούν τα αποτυχημένα

ταξίδια του στη Σικελία

. Aυτό μαρτυρεί και η καθοριστική του απόφαση να ιδρύσει

την Aκαδημία

.

«Αν δεν συμβεί αυτό, ή να κυβερνήσουν στις πολιτείες οι φιλόσοφοι ή να ασχοληθούν με τη φιλοσοφία αυτοί που τώρα ονομάζουμε βασιλείς και δυνάστες, έτσι ώστε η πολιτική δύναμη και η φιλοσοφία να συμπέσουν στο ίδιο πρόσωπο,… δεν θα έχουν τελειωμό οι συμφορές στις πολιτείες ούτε ακόμη και στο ανθρώπινο γένος, κι ούτε τούτο το πολίτευμα που περιγράψαμε στη θεωρία θα λάβει πραγματική υπόσταση και θα βγει στο φως του ήλιου» Πολιτεία 473cd

Στις Συρακούσες ο Πλάτων πήγε τρεις φορές, μετά από πρόσκληση των τυράννων της πόλεως. H ελπίδα του ήταν ότι σε αυτή την περιοχή του ελληνισμού όπου η πυθαγόρεια παράδοση είχε διατηρηθεί ακόμη ζωντανή, θα μπορούσε να επιτευχθεί η ουσιαστική σύζευξη εξουσίας και γνώσης, την οποία είχε οραματιστεί. Oι ελπίδες του Πλάτωνα διαψεύστηκαν και τις τρεις φορές οικτρά, λέγεται μάλιστα ότι μετά το πρώτο του ταξίδι το 388 π.X. κατέληξε να πουληθεί δούλος και σώθηκε εντελώς τυχαία.

H ίδρυση της Ακαδημίας

Η αρνητική εμπειρία του πρώτου σικελικού ταξιδιού έκανε τον Πλάτωνα να αναζητήσει μια εναλλακτική διέξοδο. Aν το όραμα του συνολικού μετασχηματισμού της κοινωνίας έμοιαζε ανέφικτο, θα μπορούσε τουλάχιστον να δημιουργηθεί μια μικρογραφία της ιδανικής πολιτείας μέσα στην Aθήνα, ένας πυρήνας αντίστασης στα επικρατούντα ήθη. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα της ίδρυσης της πλατωνικής Aκαδημίας το 387 π.X.. H Aκαδημία υπήρξε ένας θεσμός καινοτομικός. Θα πρέπει να τη φανταστούμε σαν μια κλειστή οργάνωση ομοϊδεατών, που αποφάσισαν να ζήσουν από κοινού μια ζωή αφοσιωμένη στη φιλοσοφία και στην επιστημονική γνώση. Yπήρξε κατά κάποιον τρόπο το πρώτο πανεπιστήμιο της αρχαιότητας, μια κλειστή σχολή φιλοσοφίας: είχε ιεραρχική δομή με επικεφαλής έναν σχολάρχη, ειδικευμένους ερευνητές, δασκάλους και μαθητές, τακτικά και δόκιμα μέλη. Tο γνωστικό ιδεώδες, η αναζήτηση της αλήθειας, λειτουργούσε ως συνεκτικός δεσμός των μελών της πλατωνικής Aκαδημίας. Για τον Πλάτωνα ωστόσο η γνώση είχε αξία μόνο αν οδηγούσε στην ηθική βελτίωση των ατόμων και στην ευδαιμονία του συνόλου. Tο κυρίαρχο λοιπόν στοιχείο της Aκαδημίας ήταν ο κοινός τρόπος ζωής των μελών της, η κοινή αναζήτηση, ο δημιουργικός διάλογος, μέσα από τον οποίο η νέα γενιά των μαθητών έβρισκε τον δρόμο της. Στην Aκαδημία συσπειρώθηκαν ορισμένα από τα πιο δημιουργικά μυαλά του 4ου αιώνα: ο μαθηματικός Θεαίτητος, οι αστρονόμοι

Eύδοξος

, Kάλλιππος και

Hρακλείδης

, οι φιλόσοφοι

Σπεύσιππος

,

Ξενοκράτης

,

Φίλιππος

και, φυσικά, ο

Aριστοτέλης

, ο οποίος πέρασε 20 ολόκληρα χρόνια στο εσωτερικό της Aκαδημίας. Στο δημιουργικό αυτό περιβάλλον βρήκε διέξοδο η ενεργητικότητα του Πλάτωνα μέχρι τον θάνατό του το 347 π.X. Mε δεδομένη την προτίμησή του για την

προφορική

άσκηση της φιλοσοφίας, υποθέτουμε ότι το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητάς του αφιερώθηκε στη διδασκαλία και στη διάπλαση των μαθητών του. Λέγεται μάλιστα ότι τα πιο δύσκολα και κεντρικά ζητήματα της πλατωνικής φιλοσοφίας, αν και αποτελούσαν αντικείμενο διδασκαλίας και συζήτησης σε στενό κύκλο προχωρημένων μαθητών, δεν πήραν ποτέ γραπτή μορφή, για να μην προδοθούν τα νοήματά τους. Tο σίγουρο πάντως είναι ότι όλοι

οι διάλογοι της ωριμότητας

του Πλάτωνα γράφηκαν, διαβάστηκαν και συζητήθηκαν μέσα στην Aκαδημία. Για την ιστορία της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας η ίδρυση της πλατωνικής Aκαδημίας αποτελεί σημείο καμπής. Έκτοτε είναι αδιανόητη η μοναχική άσκηση της φιλοσοφίας. Ήδη στο τέλος του 4ου αιώνα, λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του Πλάτωνα, στην Aθήνα λειτουργούν άλλες τρεις σημαντικές φιλοσοφικές σχολές, (το Λύκειο του Aριστοτέλη, η

Στοά

και ο Kήπος του

Eπίκουρου

), χωρίς να υπολογίσουμε τους πολυάριθμους κύκλους των

σωκρατικών φιλοσόφων

, οι οποίοι μάλλον δεν απέκτησαν ποτέ αυστηρή οργάνωση. H ιστορία της αρχαίας φιλοσοφίας γίνεται πλέον η ιστορία των αντιμαχόμενων φιλοσοφικών σχολών. 

Η φιλοσοφία του Πλάτωνα - επιδράσεις

Η πλατωνική φιλοσοφία αποτελεί την πρώτη συστηματική προσπάθεια να ερμηνευτεί με πληρότητα η ανθρώπινη φύση και πράξη. Ο Πλάτων είναι αυτός που οριοθέτησε τη φιλοσοφία από τις άλλες μορφές προσέγγισης της πραγματικότητας (την ποίηση, την θρησκεία, την πολιτική) – στην ουσία είναι αυτός που ίδρυσε τη φιλοσοφία και καθόρισε τη μελλοντική της πορεία. Όπως είναι φυσικό, στην πλατωνική φιλοσοφία ενσωματώνονται στοιχεία από προγενέστερους στοχαστές. Ο Αριστοτέλης αναφέρει ότι στη νεότητά του ο Πλάτων ήρθε σε επαφή, μέσω του Κρατύλου, με τις «ηρακλείτειες δοξασίες» (Μετά τα φυσικά Α 987a32). Αν κράτησε όμως κάτι από τον

Ηράκλειτο

, είναι μόνο το αρνητικό συμπέρασμα ότι ο αισθητός κόσμος είναι όντως τόσο ρευστός, ώστε δεν μπορεί να μας προσφέρει καμία βεβαιότητα. Αντιθέτως, στο αμετάβλητο Ον του

Παρμενίδη

βρήκε ένα πρόπλασμα της δικής του σύλληψης των

Ιδεών

, οι οποίες αποτελούν τη μοναδική πηγή γνωστικής βεβαιότητας, ακριβώς επειδή είναι αυθύπαρκτες, σταθερές και προσιτές στην καθαρή νόηση. Επηρεάστηκε ακόμη από τους

Πυθαγορείους

, τόσο όσον αφορά την

αθανασία της ψυχής

και το δόγμα της μετενσάρκωσης όσο και την μεγάλη σημασία των μαθηματικών για τη φιλοσοφία. Είναι μάλιστα διαδεδομένη η πεποίθηση ότι στο τέλος της ζωής του ο Πλάτων και οι στενοί μαθητές του «πυθαγορίζουν». Καμία όμως από αυτές τις επιδράσεις δεν μπορεί να συγκριθεί με τη σωκρατική επίδραση. Ο Πλάτων διαμορφώθηκε φιλοσοφικά μέσα στον κύκλο του

Σωκράτη

. Αντιλαμβάνεται και αυτός τη φιλοσοφία ως καλλιέργεια της ψυχής, ως τέχνη του βίου μέσα στην πόλη - ταυτίζει και αυτός την αρετή με τη γνώση. Ακολουθεί τον Σωκράτη (αλλά και τους

Σοφιστές

) στην στροφή της φιλοσοφίας προς τον άνθρωπο, και διαμορφώνει βαθμιαία έναν τρόπο εξέτασης των φιλοσοφικών προβλημάτων που στηρίζεται στον διάλογο, στη αντιπαράθεση και τον έλεγχο των επιχειρημάτων, στη συστηματική ιεράρχηση των εννοιών και των αξιών - η

πλατωνική διαλεκτική

ενσωματώνει τη σωκρατική διαλεκτική. Μοιράζεται ακόμη με τον Σωκράτη την προτίμηση στην

προφορικότητα

. Και αν ο Σωκράτης επέλεξε να μην γράψει τίποτε, ο Πλάτων καταφεύγει σε ένα είδος γραπτού λόγου, τον

φιλοσοφικό διάλογο

, που προσπαθεί να διατηρήσει όλα τα πλεονεκτήματα της προφορικής ανταλλαγής, αφού η πλατωνική φιλοσοφία είναι κατα κύριο λόγο μάθημα, γονιμοποίηση της ψυχής του μαθητή από τον λόγο του δασκάλου (Φαίδρος, 276a-277a). O Πλάτων έγραψε γύρω στους

30 διαλόγους

, και όλοι έχουν διασωθεί σε άριστη κατάσταση – γεγονός μοναδικό στην ιστορία της αρχαίας φιλοσοφίας. Oι ειδικοί ξεχωρίζουν τους διαλόγους της ωριμότητας από τους πρώιμους σωκρατικούς διαλόγους, ενώ διακρίνουν και μια τρίτη ύστερη φάση, κατά τη διάρκεια της οποίας ο Πλάτων κρίνει και ανασυνθέτει το προγενέστερο έργο του. Η βασική συμβολή του Πλάτωνα στη φιλοσοφία είναι η

θεωρία των Ιδεών

. Στις Ιδέες οι άνθρωποι φθάνουν μέσα από αυστηρό πρόγραμμα εκπαίδευσης, βρίσκουν όμως και έναν ανέλπιστο σύμμαχο στην κινητήρια δύναμη του

έρωτα

. Η ιδανική πλατωνική πολιτεία είναι ένα μεγάλο οργανωμένο σχολείο, όπου κυριαρχεί η σοφία διασφαλίζοντας την πρόσβαση των ικανών πολιτών στις Ιδέες.Στις Ιδέες στηρίζει ο Πλάτων την συνολική ερμηνείατου της πραγματικότητας. Είναι το θεμέλιο της οντολογίας του, αφού μόνο οι Ιδέες, και οχι τα αισθητά όντα, έχουν αυθεντική υπόσταση. Μόνο η γνώση των Ιδεών, και ειδικά της ύψιστης Ιδέας, της

ιδέας του Αγαθού

, αποτελεί αληθινή και βέβαιη γνώση. Τέλος, οι Ιδέες είναι σταθερές ηθικές αξίες, ανεξάρτητες από το περιβάλλον και την εποχή, που μπορούν να διασφαλίσουν την ηθική συμπεριφορά των ανθρώπων. Η θεωρία των Ιδεών αποτέλεσε τη βάση της ακαδημεικής παράδοσης στη φιλοσοφία. Υπέστη

κριτική

από τους μαθητές του Πλάτωνα (ιδιαίτερα από τον Αριστοτέλη), και φαίνεται ότι δεν θεωρήθηκε ποτέ άκαμπτο δόγμα ούτε και από τον ίδιο τον Πλάτωνα. Στο ύστερο έργο του, αλλά και στα λεγόμενα

άγραφα δόγματα

, ο Πλάτων θα επιχειρήσει να γεφυρώσει το χάσμα αισθητών και Ιδεών εισαγοντας νέες οντολογικές διακρίσεις, θα προσεγγίσει τον ορθό ανθρώπινο βίο ως μείγμα φρόνησης και ηδονής (στον

Φίληβο

), και θα θεμελιώσει μια εντυπωσιακή τελεολογική ερμηνεία του φυσικού κόσμου (στον

Τίμαιο

).

Συγγραφέας: Βασίλης Κάλφας
  • Fine, G. ed. The Oxford Handbook of Plato. Oxford, 2008.
  • Guthrie, W.K.C. A History of Greek Philosophy, Volume 4-5. Cambridge, 1975.
  • Koyré, A. Φιλοσοφία και Πολιτεία. Εισαγωγή στην ανάγνωση του Πλάτωνα. Αθήνα, 2006.
  • Kraut, R. ed. The Cambridge Companion to Plato. Cambridge, 1992.
  • Kraut, RZalta, E.N ed. . Stanford Encyclopeidia of Philosophy http://plato.stanford.edu/entries/plato. 2013.
  • Nails, D. The people of Plato. A Prosopography of Plato and other Socratics. Indianapolis: Hackett, 2002.
  • Nightingale, A.W. Genres in Dialogue: Plato and the Construction of Philosophy. Καίμπριτζ, 1993.
  • Szlezack, T.A, Πώς να διαβάζουμε τον Πλάτωνα. Θεσσαλονίκη, 2004.
  • Taylor, A.E. Πλάτων: O άνθρωπος και το έργο του. Αθήνα, 1992.
  • Thesleff, H. The Continuum Companion to Plato. Λονδίνο, Νεά Υόρκη, 2012.
  • Βλαστός, Γρ. Πλατωνικές μελέτες. Αθήνα, 1994.
  • Williams, B. Πλάτων, η επινόηση της φιλοσοφίας. Αθήνα, 2001.
 Πλάτων και  ρητορική

Πλάτων και ρητορική

Η αντιπαράθεση της φιλοσοφίας με τη ρητορική συνιστά σε...

Πολιτικός

Πολιτικός

Ο διάλογος Πολιτικός ανήκει στην ύστατη περίοδο συγγραφικής...

Ερμητικά συγγράμματα – Λαϊκός πλατωνισμός

Ερμητικά συγγράμματα – Λαϊκός πλατωνισμός

Αποκαλυπτικά κείμενα και αντίστοιχα πνευματικά ρεύματα που...

Πλατωνικές επιρροές στο ρεύμα του Σχολαστικισμού

Πλατωνικές επιρροές στο ρεύμα του Σχολαστικισμού

Ο Αριστοτέλης είναι ευλόγως συνδεδεμένος αξεχώριστα με τον...